A Spektrum-Pedagógus

Egy igazán érdekfeszítő és elgondolkodtató beszélgetésnek lehettünk szem- és fültanúi pár hónappal ezelőtt az Akvárium Klubban megrendezett ”Lehet jobb” programsorozat tanítást és tanulást középpontba helyező előadásán. A meghívott előadók, Mérő László pszichológus-matematikus és Horn György, az AKG iskolaigazgatója osztották meg és ütköztették véleményüket azzal kapcsolatban, hogy milyen ma egy jó iskola, társadalmi szinten meg vagyunk-e elégedve annak kitűzött céljaival és az elért eredményekkel.

Kétség kívül érdekes beszélgetés volt, azonban talán a legérdekesebb kérdés a vita végén, a közönség soraiban vetődött fel egy tapasztalt óvodapedagógus részéről, mely így hangzott

„Önök szerint mi a célja a mai iskolának/iskolarendszernek?”

Válasz helyett, egy rövid történetbe csomagolva mondta el véleményét:

Adott egy kb. harminc fős óvodai csoport egy meglehetősen szűk folyosón, akik épp öltözéshez készülődnek. A körülményeket mindenki el tudja képzelni, ahogyan az életkori sajátosságokból fakadó reakciókat is:

“Most én ülök a labda jel alatt!”
“Nem! Én! A labda az én jelem!”
“Nem férek el, menj már arrébb!”

Önök szerint mi az elvárható magatartás és viselkedés egy olyan helyzetben, amikor az egyik gyermek szinte ordít a mellette ülő társa fülébe és folyamatosan lökdösi? Mi ilyenkor egy nevelő feladata?

Az óvónő feladata egy ilyen helyzetben például az, hogy odamenjen a dühös gyermekhez, a szemébe nézzen, és a következőket mondja:

“Látom, nagyon mérges vagy. Nem férsz el. Nézd csak, ott felszabadult egy hely, Máté már beállt a sorba. Ülj a helyére és kényelmesen fel fogsz tudni öltözni!”

Az iskolarendszer célja és egyúttal a pedagógus feladata eljutni oda, hogy képes legyen a gyerek számára úgy közvetíteni egy adott szituációval kapcsolatos érzelmeket és megoldási módokat, hogy a gyerek később saját magától képes legyen felismerni a környezetben és helyzetben rejlő lehetőségeket.

Ha egy 3,5 éves óvodás számára több réteg ruha felvétele komoly kihívást jelent, akkor egy nyugodt pedagógus jelenléte segíthet elkerülni, vagy könnyebben átvészelni a jövőben az ehhez hasonló helyzeteket.

A kérdést és fenti példát persze hosszasan elemezhetnénk, sorra vehetnénk a pedagógus lehetséges jó és rossz reakcióit, a gyermekek temperamentumát, az érzelemkifejezés eszközeit, a szülői minták szerepét, stb., a zsúfolt óvodákról, mint tanulási/fejlődési környezetről nem is beszélve.

A válasz a mi értelmezésünkben azonban nagyon leegyszerűsítve ugyanaz, mint az elhangzott kérdésre adott válasz konklúziója.

Az óvoda és az iskola feladata az, hogy a gyereket az éppen aktuális életkori sajátosságoknak megfelelően oly módon segítse, hogy az képes legyen eligazodni az adott szociokulturális környezetben, képes legyen egy kiegyensúlyozott és egészséges emberi kapcsolatokkal teli életvitel kialakítására azáltal, hogy az ehhez szükséges képességeket és készségeket elsajátította.

A jó pedagógus

Jelenet a "Holt Költők Társasága" című filmből
Jelenet a “Holt Költők Társasága” című filmből

Mindamellett, hogy biztos vannak olyan emberek, akiknek nem való a pedagóguspálya, nem hiszünk abban, hogy a születés pillanatában eldőlne, hogy kiből lesz, vagy lehet jó pedagógus. Egyáltalán mi alapján döntjük el / ítéljük meg, hogy ki számít jónak?

Egy pedagógusnak a valóság “itt és most” helyzeteiben kell megnyilvánulnia minden nap, méghozzá előadóművészként. A színpadon állva a nevelő személyisége minden megnyilvánulásakor akarva-akaratlanul is átüt. A szakmai felkészültségén túl érezhetővé válik a motivációja, a kapcsolatteremtési- és konfliktuskezelési képessége, gondoljunk csak az imént bemutatott óvodai szituációban szereplő reakcióra. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a színház folyamatosan változik. A kritikus tömeg évről-évre cserélődik a nézőtéren, a díszletek, sőt a megvilágítás sem mondható állandónak.

Hogyan emlékszel vissza a legkedvesebb tanáraidra? Azokra, akik a lehető legjobb értelemben véve, életre szóló nyomot hagytak benned?

Egyfelől nem olyan egyértelmű a válasz, másrészről viszont annál is inkább. Vajon a tőlük kapott tantárgyi tudás miatt emlékszel rájuk? Fel tudnád idézni, hogy pontosan miket is tanítottak neked? Aligha. Viszont magadban hordozod őket, mert életed meghatározó tanárai igen is jelen voltak az életedben. Meghallgattak, amikor szükséged volt rá, vagy éppen veled együtt nevettek. Nem ítélkeztek. Erőszak nélkül terelgettek úgy, hogy közben elfogadtak olyannak, amilyen voltál. Mert a személyiségük hatására választottad azt a hivatást, amely mellett elköteleződtél. És sorolhatnánk még.

Egy biztos. Ilyen pedagógusokkal dolgozunk a Spektrumban. Évekkel ezelőtt, amikor a projekt ötlete először merült fel bennünk, nem volt kérdés, hogy milyen emberekkel szeretnénk együttműködni. Kizárólag kiváló, elhivatott tanárokkal és jó emberekkel.

Pedagógusaink kiválasztásakor nem ismerünk kompromisszumokat. Olyan felvételi eljárást dolgoztunk ki, hogy már az első találkozások alkalmával minél jobban megismerhessük a hozzánk jelentkezőket. Elvárjuk, hogy csapatunk tagjai a szakképesítés megszerzéséhez szükséges tudás elsajátításán túl, további készségek és jártasságok elsajátítását is tűzzék ki célul. Egy Spektrum-Pedagógus nagyfokú szociális és önreflexiós kompetenciával rendelkezik. Magabiztosan mozog a saját maga által rendezett darabja színpadán, és pontosan tudja, mikor kell visszavonulni a színfalak mögé vagy beülni a nézők közé.

Pedagógusainknak folyamatos fejlődési lehetőséget, a mindennapokban pedig teret biztosítunk arra, hogy megvalósíthassák mindazt, amit elképzelnek.

Pedagógusaink alábbi tulajdonságait kiemelten fontosnak tartjuk:

  • Nyitott, rugalmas.
  • Pozitív életfelfogású.
  • Önazonos, elfogadja saját magát.
  • Emberséges.
  • Meg akarja ismerni a gyermekeket.
  • Közösséget épít.
  • Viselkedésrepertoárja gazdag.
  • Gyors helyzetfelismerő és reaktív.
  • Erőszakmentes kommunikációt alkalmaz.
  • Konstruktív problémamegoldó képességgel rendelkezik.
  • Tanít és rávilágít az ismeretek összefüggéseire.
  • Reálisan értékel.
  • Folyamatosan képezi magát.
  • Saját viselkedésével mutat példát.

Hisszük, hogy mi, gyermekekkel foglalkozó szakemberek, értékeket kell képviseljünk, hiszen mindannyian ugyanazokért a célokért dolgozunk. A kiegyensúlyozott gyermekért, a jól működő közösségért, egy élhető jövőért, az emberiségért.

Csatlakozz a facebook-közösségünkhöz!

  • Ha szülőként úgy érzed, a gyermekednek a mi tanulócsoportjaink egyikében van a helye. Ne maradj le a beiratkozással kapcsolatos információkról!
  • Ha pedagógusként vagy szülőként szívesen részt vennél a 2017-ben induló tanfolyamainkon, beszélgetéseinken.
  • Ha pedagógusként úgy érzed, közénk tartozol. Ne maradj le az álláshirdetéseinkről!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *