Az a gyermek, aki szeret iskolába járni, sokkal nagyobb kedvvel veti bele magát a tanulásba.
Sajnos a magyar viszonyokat az jellemzi, hogy az életkor előrehaladtával folyamatosan csökken az iskolához fűződő pozitív viszony. A 11. osztályosoknak már csak a harmada nyilatkozik úgy, hogy szeret iskolába járni és élvezi az ottani munkát és az egyéb tevékenységeket (Szabó, 2003).
Ki tehető felelőssé a jó hangulatért? Fontos, hogy megfelelő legyen a tanulási környezet, az általános hangulat, a pedagógus-tanuló viszony, a közösség támogató, a kapcsolatok pedig kiegyensúlyozottak legyenek.
A pedagógus
A felsorolás elemei közül a pedagógus szerepe magasan kiemelkedik, hiszen sok esetben katalizátor, máskor viszont puffer szerepet tölt be. Egy jó tanár érdeklődik a gyermek iránt, arra törekszik, hogy megismerje. Kimutatja szeretetét, motivál, válaszol a felmerülő kérdésekre és szükség esetén támogató, segítő szerepet tölt be a gyermek életében.
Ha a tanár nem ismeri kellőképpen a gyermeket, a tanítási folyamat nem képes elérni a célját. Ha a differenciált pedagógiai fejlesztés a cél, elengedhetetlen, hogy egy tanár jól ismerje a tanítványait. Egy iskolában az alsós tanítók valamivel jobb helyzetben vannak a szaktantárgyakat tanító kollégáikhoz képest, hiszen lényegesen több időt töltenek el a gyermekkel, ezáltal teljesebb képet kapnak abból a viselkedési spektrumból, amely által kirajzolódik a gyermek személyisége.
Lehet másképp!
Fontosnak tartjuk, hogy a gyermek érezze, tanára érdeklődik iránta. Vizsgálati eredmények szerint főleg a felső tagozatos diákok 40 %-a gondolja csupán azt, hogy a tanárokat érdekelné a saját tanítványaik egyénisége (Golnhofer, Szekszárdi, 2003; Szabó, 2003). A gyermek személyisége sokkal árnyaltabb annál a szerepénél, amelyben egy átlag szaktanár előtt jelenik meg nap, mint nap: ül egy padban, és ha kérdezik, jó esetben válaszol. Ha azt érzi, hogy a pedagógus érdeklődik iránta, akkor sokkal aktívabb, érzelmileg motiváltabb, szívesebben vesz részt a tevékenységekben, könnyebben tanul.
Nem hiszünk abban, hogy egy pedagógus 30 gyermekkel képes kialakítani azt a szoros viszonyt, ami elengedhetetlen a hatékony tanuláshoz.
A Spektrumban ezért maximum 20 fős csoportok vannak, a gyermekekkel a délelőtti foglalkozás alatt 2 pedagógus foglalkozik.
Pedagógusainkat többkörös felvételi eljárás során választjuk ki, majd a Spektrum-Műhely keretein belül biztosítjuk számukra a szükséges továbbképzéseket és kurzusokat.
Folytatjuk!
A Spektrum-Projekt elindításával, alapítványunk az ideális tanulási környezet megalkotását tűzte ki célul. A következő hetekben az alábbi fejezeteken keresztül mutatjuk be magunkat, a helyszínünket, a hozzáállásunkat. Azt a Spektrumot, amiben jól érzi magát a gyermek, a tanár és a szülő is.
Olvasd el a többi bejegyzésünket is!
- Egy hely, ahova jó megérkezni.
- Egy hely, ahol jól ismernek.
- Egy hely, ahol kényelmesen elférünk.
- Egy hely, ahol elmélyülten lehet tanulni és játszani.
- Egy hely, ahol izgalmas meséket lehet hallani és el lehet vonulni olvasni.
- Egy hely, ahol értékeket képviselünk.
- Egy hely, ahonnan nem jut ki házi feladat.
- Egy hely, ahol megtanulunk egy közös célért dolgozni.
- Egy hely, ahol hatékonyan lehet idegennyelvet tanulni.
- Egy hely, ahol az internettel egy életreszóló barátságot kötünk.
- Egy hely, ahol valódi alkotások és művészek születnek.
- Egy hely, ahol nincs jelen az iskolai erőszak.
- Egy hely, ahol az egészséges életmód a mindennapjaink része.
- Egy hely, ahol a közösség tagjai támogatják egymást.
- Egy hely, ahol megfogalmazódnak a jövő céljai.
- Egy hely, ahol teret kap a gondolkodás.
Állítsd be a facebook-oldalunkon, hogy minden bejegyzésünkről értesítést szeretnél kapni, így nem maradsz le egyetlen részről sem!