Ma is tisztán emlékszem az általános iskolás angolóráimra. A szürke szótárfüzetre a végeláthatatlan szórengeteggel. Az orosz akcentussal beszélő tanár sokszor hangoztatott mondatára: “A nyelvtanuláshoz csak fenék kell, semmi más.”
Színes emlékként élnek bennem a fiúbandáktól fűszerezett kiskamasz éveim történései is. Ezerszer meghallgattuk ugyanazt a számot, hogy leírhassuk a szövegét. Amit aztán szóról-szóra megtanultunk és teli torokból vagy éppen könnyes szemmel énekeltünk el, angolul. Eleinte nem tudtuk hogy miről szólnak a kedvenc slágereink, de aztán elővettük a hatalmas szótárt és lefordítottuk az összes szöveget. Együtt, a barátnőimmel, a szoba szőnyegén hasalva.
Emlékszem arra a gimnáziumi osztálytársamra is, aki szinte tökéletes akcentussal, folyékonyan beszélt angolul. Tanulás helyett napi több órát nézte a mesecsatornát, eredeti nyelven. Vele ellentétben én hiába tudtam betéve a nyelvtani szabályokat és az összes igeidőt, az órai szituációk során sokszor rosszul éreztem magam, mert:
- túl sokáig keresgéltem a szavakat, amiket sokszor meg sem találtam.
- görcsösen helyesen akartam beszélni.
- zavart, hogy mások gördülékenyebben kommunikálnak.
Z- és Alfa-generáció
Az elmúlt 10-15 évben gyökeresen megváltozott a világ és ez a változás folyamatos. Az információszerzés- és továbbítás napról napra könnyebbé válik, az interneten keresztül szinte együtt lélegzünk. Felnövőben vannak azok a generációk, melyek tagjai már érezhetően máshogy gondolkodnak. Agyuk a villámgyors adatfeldolgozásra rendezkedett be, digitális eszközöket használnak, és életük egy jelentős részét a saját maguk által megalkotott online világukban élik.
Idegennyelvű filmeket néznek, zenéket hallgatnak, karaoke-, nyelvtanító-, és fordítóprogramokat használnak. Az idegennyelv-elsajátításával kapcsolatos motivációt kisgyermekkoruk óta birtokolják, a nyelvtanulás a mindennapjaik részévé vált.
Kommunikációs Program
Projektünk egyik fontos célkitűzése a kommunikációs készség magas szintre emelése, az anyanyelvi- és idegennyelvi kompetenciák együttes fejlesztése által.
A kommunikáció nem a nyelv elsajátításával kezdődik. A mutogatás, a metakommunikáció már önmagában is információt közvetít. A nem verbális kommunikációs eszközök rendszeres és tudatos használatával a gyermek megerősíti a nyelvi kompetenciáit.
A reggeli ráhangolódás, a mesehallgatás, és később az önálló olvasás, a délelőtti csoportos tevékenységek, a kulturált vitára fogékony közösség kialakítása mind azt a célt szolgálja, hogy a gyermek könnyebben teremtsen kapcsolatot a társaival és a létrejött kommunikáció a lehető leghatékonyabb legyen.
A nyelvoktatás során az elsődleges cél tehát nem maga az idegennyelv szabályainak elsajátítása, hanem a kommunikáció. Az a célunk, hogy a gyermek megtanulja az összes lehetséges eszközt felhasználni a hatékony kommunikáció érdekében. Az idegennyelv-használat csak egy eszköz a sok közül, melyet tanulással és gyakorlással tudhat magáénak a gyermek.
Az idegennyelv-oktatás módszertana több évtizedes hagyománnyal rendelkezik. A repertoár nagyon széles, az évek során felhalmozódott rengeteg tapasztalat kiaknázatlan lehetőségeket rejt magában.
A Spektrumban ezeket a módszereket és feladatokat tudatosan, nem célként, hanem eszközként használjuk fel a gyermek kommunikációs készségének fejlesztése érdekében. Az idegennyelv-oktatást nem emeljük ki a napirendünkből, hanem annak szerves részévé tesszük. Olyan környezetet teremtünk, ahol időről-időre az angol nyelvet kell használni.
Például:
- Érkezik hozzánk valaki, akivel csak így tudunk beszélni.
- Egy téma feldolgozása kapcsán megnézünk egy filmet eredeti nyelven, a filmklubban pedig beszélgetünk róla, előre összeírt kérdéseket válaszolunk meg.
- A közösségi oldalon lévő zárt csoportunkban csak angolul beszélgetünk egymással.
- Néhány, egyéb tantárggyal kapcsolatos témát angolul dolgozunk fel: feladatlapokat töltünk ki, angolul prezentálnak a gyerekek egymásnak, stb.
A tanulási alkalmakkor mindig jelen van egy nyelvtanár, aki ismeri a gyermekek idegennyelvi képességeit és figyelemmel kíséri a fejlődésüket. Meghatározza a projektek céljait és a másik tanítóval/tanárral együtt dolgozza ki a többnyire tantárgyakon átívelő, összetett feladatokat.
A gyermekek tisztában vannak azzal, hogy lépésről-lépésre, kitartó munkával és mindennapos gyakorlással egyre jobbak lesznek. Idővel folyékonyan megtanulnak majd kommunikálni egy másik nyelven szóban és írásban is. Egyeseknek gyorsabban megy majd, másoknak viszont több időre lesz szükségük.
A “csoda módszerek” helyett a pedagógusban, a helyes időgazdálkodásban, valamint a módszertanilag átgondolt és megfelelően felépített foglalkozásokban és a kommunikáció erejében hiszünk.
Nem lehet nem kommunikálni. – Paul Watzlavik
Folytatjuk!
A Spektrum-Projekt elindításával, alapítványunk az ideális tanulási környezet megalkotását tűzte ki célul. A következő hetekben az alábbi fejezeteken keresztül mutatjuk be magunkat, a helyszínünket, a hozzáállásunkat. Azt a Spektrumot, amiben jól érzi magát a gyermek, a tanár és a szülő is.
Olvasd el a többi bejegyzésünket is!
- Egy hely, ahova jó megérkezni.
- Egy hely, ahol jól ismernek.
- Egy hely, ahol kényelmesen elférünk.
- Egy hely, ahol elmélyülten lehet tanulni és játszani.
- Egy hely, ahol izgalmas meséket lehet hallani és el lehet vonulni olvasni.
- Egy hely, ahol értékeket képviselünk.
- Egy hely, ahonnan nem jut ki házi feladat.
- Egy hely, ahol megtanulunk egy közös célért dolgozni.
- Egy hely, ahol hatékonyan lehet idegennyelvet tanulni.
- Egy hely, ahol az internettel egy életreszóló barátságot kötünk.
- Egy hely, ahol valódi alkotások és művészek születnek.
- Egy hely, ahol nincs jelen az iskolai erőszak.
- Egy hely, ahol az egészséges életmód a mindennapjaink része.
- Egy hely, ahol a közösség tagjai támogatják egymást.
- Egy hely, ahol megfogalmazódnak a jövő céljai.
- Egy hely, ahol teret kap a gondolkodás.
Állítsd be a facebook-oldalunkon, hogy minden bejegyzésünkről értesítést szeretnél kapni, így nem maradsz le egyetlen részről sem!