Egy hely, ahol valódi alkotások és művészek születnek

Mindig is szerettem rajzolni. Első emlékeim egyike óvodáskoromig, a hatalmas filckészletemhez repít vissza: becsukom a szemem és érzem a műanyag tok megnyugtató illatát. Nagyméretű lapokra rajzolok egy időtlen térben, ott, ahol a hétköznapi világ nem érhet utol. Nincsenek szabályok és kötöttségek, csak mi vagyunk: a hatalmas rajzlapok, a szivárványszínű filckészlet, a gondolataim és én.

Az alkotó énemnek ma is kitüntetett szerepe van az életemben. Időről-időre felbukkan, utat tör magának, és elkísér az alkotás folyamatában: rajzolunk és festünk, együtt kevergetjük az ételt, nyomjuk a varrógép pedálját, vagy a fényképezőgép exponálógombját. Az eredmény mindig más és lényegében másodlagos. A folyamat közben átélt Flow-élmény az, ami lelki táplálékul szolgál.

Kézművesség vagy művészet?

Délután megállok az óvoda faliújságja előtt és izgatottan keresem a gyermekem hóemberét a többi 28, majdnem ugyanolyan kép között. Mosolygok, amikor rátalálok a jelére, természetesen büszke vagyok rá. Megakad a szemem a nem szokványos megoldásokon is: észreveszem a hóviharban alig látszó hóembert, vagy a már szinte hószörnynek látszó óriást, aki mellett a téli táj és a hóesés már nem kapott helyet a papíron.

El kell különítenünk a kézművességet a művészettől. A kézműves alkotások egy előre megtervezett és belátható időn belül befejezhető folyamat során, az elkészítésre vonatkozó szabályok mentén keletkeznek. Az alkotó arra koncentrál, hogy a végeredmény minősége az elvártnak megfelelő legyen. Az óvodában a hóember, a havas táj, a fenyőfa papírra vetése volt a cél, méghozzá zsírkrétával. A csoportban néhány kivételtől eltekintve, nagyjából mindenki ugyanúgy teljesítette a feladatot.

Művészetnek azt a spontán folyamatot nevezzük, melynek a felfedezés és a tapasztalatszerzés az elsődleges célja. A tevékenységet nem keretezik szabályok: a képzelet, az érzések és a kreatív gondolatok irányítják az alkotás folyamatát. Az alkotás folyamata gyakran sokkal fontosabb szerepet tölt be, mint maga a létrehozott végeredmény.

A két fogalom természetesen nem határolható el egymástól élesen, többféle átmenet is létezik. Ha például a tanár a foglalkozáson csupán a téli témát adja meg, az eszközöket azonban nem definiálja, akkor sokkal szabadabb, kreatívabb alkotások születnek majd.

Spektrum-Program

A Spektrumban tudatos művészeti nevelést valósítunk meg. Úgy véljük, hogy a kézművességnek és a művészetnek is helye van az életünkben, mindössze az arányokra kell figyelni és az életkorhoz, valamint az elérendő célhoz kell igazítani a tevékenység jellegét.

Túl azon, hogy megismertetjük a gyermekekkel a különböző eszközöket és például a festéshez, rajzoláshoz vagy az agyagozáshoz szükséges technikákat, teret és időt biztosítunk számukra a szabad alkotótevékenység gyakorlásához.

Művészeti programunk az alábbi célokat valósítja meg. A gyermek

  • örömmel, saját indíttatástól vezérelve üljön le alkotni valamit.
  • egyéni motivációjának és kompetenciájának megfelelő képességgel rendelkezzen.
  • ismerje és a gyakorlatban alkalmazza a különböző technikákat, magabiztos eszközhasználattal rendelkezzen.
  • megkapja a környezetétől azokat a visszajelzéseket, melyek a fejlődéséhez, tehetségének kibontakoztatásához szükségesek.

A Spektrumban az alkotó folyamat az önkifejezés egyik eszköze. Szinte mindegy, hogy festésről, fotózásról, vagy digitális grafikáról van szó, a lényeg az élményekkel teli, elmélyült, koncentrált állapot létrehozása és fenntartása.

Segítünk a gyermekeinknek, hogy a művészetek segítségével kikapcsolódjanak, feltöltődjenek, kifejezzék az érzéseiket és a gondolataikat, ezáltal közelebb kerülhessenek önmagukhoz.


Folytatjuk!

A Spektrum-Projekt elindításával, alapítványunk az ideális tanulási környezet megalkotását tűzte ki célul.  A következő hetekben az alábbi fejezeteken keresztül mutatjuk be magunkat, a helyszínünket, a hozzáállásunkat. Azt a Spektrumot, amiben jól érzi magát a gyermek, a tanár és a szülő is.

Olvasd el a többi bejegyzésünket is!

  1. Egy hely, ahova jó megérkezni.
  2. Egy hely, ahol jól ismernek.
  3. Egy hely, ahol kényelmesen elférünk.
  4. Egy hely, ahol elmélyülten lehet tanulni és játszani.
  5. Egy hely, ahol izgalmas meséket lehet hallani és el lehet vonulni olvasni.
  6. Egy hely, ahol értékeket képviselünk.
  7. Egy hely, ahonnan nem jut ki házi feladat.
  8. Egy hely, ahol megtanulunk egy közös célért dolgozni.
  9. Egy hely, ahol hatékonyan lehet idegennyelvet tanulni.
  10. Egy hely, ahol az internettel egy életreszóló barátságot kötünk.
  11. Egy hely, ahol valódi alkotások és művészek születnek.
  12. Egy hely, ahol nincs jelen az iskolai erőszak.
  13. Egy hely, ahol az egészséges életmód a mindennapjaink része.
  14. Egy hely, ahol a közösség tagjai támogatják egymást.
  15. Egy hely, ahol megfogalmazódnak a jövő céljai.
  16. Egy hely, ahol teret kap a gondolkodás.

Állítsd be a facebook-oldalunkon, hogy minden bejegyzésünkről értesítést szeretnél kapni, így nem maradsz le egyetlen részről sem!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *